Over de klant

De campagne ‘Hoe Werkt Nederland?’ is een initiatief van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en heeft als doel om werkgevers en werknemers met elkaar in gesprek te brengen over begrippen als loyaliteit, flexibiliteit en zekerheid. Om samen te werken aan een fatsoenlijke arbeidsmarkt. Inmiddels is de vervolgcampagne 'De Denkkracht van Nederland' gelanceerd.

Hoe Werkt Nederland - mobiel weergave

Probleemstelling

In 2015 trad de nieuwe Wet Werk en Zekerheid in etappes in werking. Via de campagne 'Hoe werkt Nederland?' geeft het Ministerie van SZW inzicht in de veranderingen in het arbeidsrecht en wat dit betekent voor werkgevers en werknemers. Daarnaast biedt het ministerie ter inspiratie goede voorbeelden van bedrijven en organisaties die er in slagen om flexibele invulling van arbeid te combineren met de zekerheid van vaste contracten. Om het gesprek hierover op gang te brengen tussen werkgevers en werknemers, was er behoefte aan een toegankelijke, interactieve campagnewebsite die een logisch geheel kon vormen met de intensief onderhouden social media.

Oplossing

Modern Media realiseerde samen met campagnebureau BKB en creatief bureau LESS de site www.hoewerktnederland.nl. Daarop wordt wekelijks een video van de Werkbezoekers geplaatst: een werkgever en werknemer leggen uit hoe zij samenwerken. Bezoekers worden uitgenodigd mee te denken en te praten via social media: Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en YouTube zijn direct bereikbaar vanuit de site, en een deel van de reacties wordt weergegeven op de website. De site is interactief, werkt goed op mobiele apparaten en voldoet aan alle wet- en regelgeving (waaronder de webrichtlijnen).

Maarten van Heems, directeur Campagnebureau BKB

"Wij werken al jaren met Modern Media op SZW. Zij kunnen ingewikkelde materie aantrekkelijk presenteren én binnen de webrichtlijnen blijven."

Hoe Werkt Nederland
Hoe Werkt Nederland - nieuwsoverzicht
Hoe Werkt Nederland
Hoe Werkt Nederland

Eindresultaat

Met de combinatie van website en sociale media kanalen werden in de campagneperiode september-november 2015 ruim 1,5 miljoen personen bereikt.
Eind 2015 werd de website aangepast voor de vervolgcampagne 'De Denkkracht van Nederland'.

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid