Bied je bezoeker de juiste experience

Op jouw website wil je elke bezoeker een warm bad geven. Hem of haar aan de hand nemen en de funnel inleiden om over te gaan tot aankoop, inschrijving of contact opnemen. Personalisatie op de website kan daar een cruciale rol in spelen, mits je het slim toepast. Hoe je dat doet werd 23 juni besproken tijdens het seminar ‘Bied je bezoekers de juiste experience’.

Wat is personalisatie?

Haal je met SEA (zoekmachine adverteren) en SEO (zoekmachine optimalisatie) vooral bezoekers naar de website toe, eenmaal daar aangekomen krijgen ze meestal generieke content te zien. Met personalisatie op je website of webshop geef je elke doelgroep (of als je erg voortvarend bent zelfs elke bezoeker) zijn eigen beleving van de website door passende content te bieden. Kortgezegd betekent personaliseren ‘iets een eigen persoonlijkheid geven’.

shutterstock_378075157---afstandelijk-persoonlijk.png

Hoe start je met personaliseren?

In principe kan je alles op je website personaliseren. Van tekst, foto’s en video’s tot aan de kleuren van de knoppen. De grote vraag is natuurlijk: wanneer doe je wat? En de enige manier om daar richting aan te geven, is door jouw doelgroepen goed te kennen. Stel een aantal persona’s op om je daarbij te helpen. Een combinatie van data die je al hebt (bijvoorbeeld uit Google Analytics), enquêtes en je eigen ervaring vormen een goede basis voor realistische persona’s. Een goed vertrekpunt voor je persona's is de Factchecker van De Persgroep. Zo zijn er nog talloze informatiebronnen die je helpen je doelgroep helder te krijgen.

Wat zijn de valkuilen van personalisatie?

Hoe mooi en persoonlijk personalisatie ook klinkt, het is niet zonder risico. Niemand vindt het prettig om het gevoel te hebben dat jij álles al over hem weet. Of na één verkeerde klik ineens heel anders aangesproken te worden. Wees je bewust van de 5 grootste valkuilen van personalisatie en probeer deze te vermijden:

  1. Wat zijn de valkuilen van website personalisatie?Teveel personaliseren Help, ze weten meer over mij dan ik zelf!
  2. Verkeerde conclusies trekken Dus omdat ik een man ben, houd ik van auto’s en zie ik die nu overal?
  3. Niets meten We personaliseren ons suf, maar geen idee of het werkt.
  4. Vergeten aan te scherpen We hebben personalisatie ingericht en hoeven er nu nooit meer aan te denken.
  5. Ook personaliseren voor de zoekmachine Je wil niet dat Google alléén de gepersonaliseerde pagina’s ziet en alle generieke content overslaat.

Welke vormen van personalisatie kan ik toepassen op mijn website of webshop?

Zoals gezegd kan je een website of webshop op verschillende manieren personaliseren aan de hand van jouw persona’s. Het klinkt als een groot begrip, maar je kan het zo groot, klein, ingewikkeld of simpel maken als je zelf wil. Ruwweg zijn er drie vormen van personalisatie: 

  • Persoonlijker maken 
    Pas bijvoorbeeld de tekst, tone of voice en headerfoto aan voor een specifieke groep geïnteresseerden. Iemand die zoekt op een term als ‘zwarte pumps maat 38’ kan je een foto van zwarte pumps tonen, met een tekst over de verschillende soorten pumps, in welke kleuren deze nog meer te koop zijn en dat je ze in maat 38 hebt. Daarnaast kan je de bezoeker direct aanspreken als vrouw (mannen kopen meestal geen pumps). Wat het beste werkt voor jouw doelgroep kan je achterhalen door middel van A/B testen.

  • Personaliseren op harde criteria
    Hierbij baseer je je op de harde cijfers zoals device, url, locatie. Komt iemand uit de omgeving van Arnhem, dan toon je alle verkoopadressen in de buurt van Arnhem waar ze de zwarte pumps in maat 38 op voorraad hebben. Misschien gaat de bezoeker van jouw website morgen een dagje winkelen in Den Bosch en doet ze vooronderzoek, dus sluit de mogelijkheid om op een andere locatie te zoeken niet uit! 

  • Personaliseren op zachte criteria
    Dit is informatie die we achterhalen door vragen te stellen, te meten en profielgegevens op te slaan. Dit kan al zo simpel zijn als Esther die een account heeft op jouw webshop en bij inloggen direct wordt verwelkomd met "Hallo Esther, leuk dat je ons weer bezoekt. Bekijk snel onze aanbiedingen van jouw favoriete artikelen" 

Wat levert personalisatie op?

Uiteindelijk dient alle data één doel: dichtbij je doelgroep blijven. Hoe? Door deze zo relevant mogelijke content te bieden. Waardoor ze dat warme bad ervaren en de funnel ingaan die jij bedacht hebt voor ze. En wél die bestelling plaatsen. Of zich aanmelden voor jouw evenement.

Wat levert website personalisatie op?